Prihlásiť
meno
heslo
Menu

Najlepší liek proti starnutiu? Cvičenie!

Každý vie, že cvičenie prospieva nášmu zdraviu – udržuje váhu, posilňuje svaly i kosti a dokonca nám aj zdvíha náladu. Napriek tomu si ho však mnohí v hlave spájajú len s predstavou dokonalého tela v plavkách. Ale čo, keď vám povieme, že v hre je oveľa viac než len fyzická krása? Štúdie uvádzajú, že už 15 minút mierne intenzívneho cvičenia denne nám môže predĺžiť život o pár rokov.  

„Ľudia sa snažia odhaliť tajomstvo dlhého a zdravého života už po tisícročia”, hovorí doktor Neil Resnick, riaditeľ Inštitútu starnutia na Pittsburghskej univerzite v Spojených štátoch amerických. „Vysvitlo, že najúčinnejším prostriedkom je cvičenie.“

Podľa odporúčania Svetovej zdravotníckej organizácie by dospelí zdraví ľudia (18 až 64 rokov) mali týždenne vykonávať aspoň 150 minút stredne intenzívnej vytrvalostnej aktivity (rýchla chôdza, beh...) a dva dni v týždni posilňovať.

Problémom však zostáva dodržiavanie odporúčaní, ktorým sa vyhýba takmer štvrtina svetovej populácie. Smutným zrkadlom je zvýšená úmrtnosť v dôsledku srdcovo-cievnych ochorení, ktorá stúpla medzi rokmi   1990 až 2013 až o 41 %. 

Mnohí starší ľudia dnes bojujú s dôsledkami nedostatočnej fyzickej aktivity, ktorú zanedbali v mladosti. Ronan Factora, geriater na klinike v Clevelande, to zhŕňa slovami: „Cvičenie je jeden z najľahších predpisov, ktoré môžem predpísať pacientom. Je však azda tým najťažším, keď príde na to ho implementovať.“

Dobrou správou je, že na to, aby sme si predĺžili život, pomôže už 15 minút pohybu denne. Rozsiahla štúdia z Taiwanu (2011) preukázala, že už 15 minút cvičenia denne nám môže významne predĺžiť život.

Štúdia sa vykonávala počas obdobia 13 rokov na vyše 416 tisíc účastníkov, ktorých zdravotný stav vyhodnocovali vedci každý rok. Berúc ohľad na ich vek, váhu, pohlavie a iné indikátory vzťahujúce sa k zdraviu, vedci zistili že už 15 minút mierne intenzívneho cvičenia denne predĺžilo život až o 3 roky tým, ktorí boli aktívni.

Keďže pre mnohých ľudí je problematické hýbať sa denne čo i len 30 minút, odborníci dúfajú, že výsledky štúdie pomôžu motivovať ľudí so sedavým zamestnaním, aby sa zdvihli z gauča.

Podľa Chi Pang Wen, vedúceho výskumníka štúdie z taiwanského Národného zdravotníckeho výskumného inštitútu je cvičenie pre mužov, ženy, mladých a starých, fajčiarov, zdravých či chorých ľudí. Jednoducho, pravidelný pohyb, je univerzálna rada, ktorú možno aplikovať pri všetkých typoch ľudí.   

V podobnom duchu sa nesú i iné štúdie. Štúdia Harvardskej univerzity z roku 2013, napríklad, dokázala, že cvičenie je minimálne rovnako (ak nie viac) účinné ako lieky pri prevencii srdcových chorôb, porážke a cukrovke.

 „Sme pravdepodobne geneticky naprogramovaní na fyzickú aktivitu“, hovorí William Hall, profesor medicíny na Rochesterskej univerzite. „Ľudia, ktorí cvičia, majú lepší imunitný systém a ich telo je viac odolné voči zápalom.”

Na to, aby sme začali s pravidelným pohybom nie je nikdy neskoro. Aj starší ľudia alebo ľudia bojujúci s chronickým ochorením môžu pocítiť zlepšenie, ak začlenia pravidelný pohyb do svojho životného štýlu.

Odborníci odporúčajú začať už s maličkosťami. Skúste preto možno vynechať auto pri pravidelnej návšteve obchodu alebo použite namiesto výťahu každý deň radšej schody. Však o 3 roky dlhší život už predsa stojí za to!

 

Zdroj: Everydayhealth, Reuters, Panorama



Vyhľadaj lekáreň
Zadajte mesto, ulicu alebo miesto kde chcete vyhľadávať Partner lekáreň

To Top