Prihlásiť
meno
heslo
Menu

Potraviny, ktoré ohrozujú inteligenciu a ktorým by ste sa mali vyhýbať – aj počas Vianočných sviatkov

Keď sa hovorí o výžive, je nám jasné, že existuje veľa druhov rôznych potravín - niektoré potraviny sú vašimi najlepšími spojencami proti nadbytočným kilogramom, iné stimulujú poznávacie funkcie a zlepšujú pamäť. Na druhej strane o niektorých potravinách vieme, že majú devastujúci vplyv na fungovanie mozgu  a výživoví poradcovia odporúčajú striedmu konzumáciu týchto potravín, aby sa obmedzil ich negatívny dopad. Prinášame  zoznam 11-tich potravín, ktoré pomaly ale iste zabíjajú váš inteligent. 

1. Sladkosti

Cukor a sladkosti škodia nielen vašej línii, ale taktiež ovplyvňujú funkčnosť mozgu. Dlhodobá konzumácia cukru môže spôsobovať neurologické problémy a tiež môže narušiť vašu pamäť a ovplyvňovať schopnosť učiť sa.

2. Alkohol

Alkohol je známy tým, že poškodzuje pečeň a taktiež zapríčiňuje niečo ako “zahmlenie mozgu”. Pôsobí na vaše čisté myslenie, ako aj na pamäť. Postrehli ste, že si niekedy neviete spomenúť na bežné mená, názvy alebo si neviete vybaviť udalosti, ktoré sa odohrali? Môže to byť ovplyvnené požitím väčšieho množstva alkoholu, ktorý ovplyvňueje rovnováhu mozgu. Tieto symptómy sa môžu stratiť, ak prestanete požívať alkohol alebo konzumáciu obmedzíte na 1-2 poháre za týždeň.

3. Potraviny s vysokým obsahom tuku

Aktuálna štúdia z Montrealskej univerzity odhalila, že nekvalitné potraviny môžu zmeniť chemické látky v mozgu, čo vedie k symptómom spojeným s depresiou a úzkosťou. Potraviny s vysokým obsahom tuku môžu byť tiež spúšťačom niektorých symptómov, ktoré sú podobné príznakom „abstinencie“, keď ich prestanete konzumovať. Tieto potraviny ovplyvňujú produkciu dopamínu, dôležitej chemickej látky, ktorá navodzuje šťastie a celkový pocit, že sa cítime dobre. Dopamín tiež ovplyvňuje kapacitu učiť sa, ostražitosť, motiváciu a pamäť. Preto je dôležité vyhýbať sa potravinám obsahujúcim nadmerné množstvo tukov.

4. Vysmážané jedlá

Takmer všetky priemyselne spracovávané potraviny obsahujú chemikálie, farbivá, umelé dochucovadlá, konzervanty a rôzne prísady - tieto môžu ovplyvňovať správanie a kognitívne fungovanie vďaka chemikálii spôsobujúcej hyperaktivitu, u detí rovnako ako u dospelých.  Vysmážané alebo priemyselne spracovávané potraviny pomaly ničia nervové bunky umiestnené v mozgu.

5. Spracovávané potraviny a polotovary

Rovnako ako vysmážané potraviny, priemyselne spracovávané potraviny a polotovary taktiež majú vplyv na váš centrálny nervový systém a zvyšujú riziko degeneratívnej mozgovej poruchy vo vyššom veku (Alzheimerovej choroby). 

6. Presolené jedlá

Každý vie, že slané jedlá ovplyvňujú krvný tlak a zaťažujú srdce. Podľa výsledkov výskumu, potraviny ktoré obsahujú veľké množstvo soli (sodík) môžu ovplyvňovať kognitívne funkcie a oslabovať vašu schopnosť myslieť. Ináč povedané, slané jedlá ovplyvňujú vašu inteligenciu.

7. Obilniny – biela múka

Všetky druhy obilnín majú negatívny vplyv na fungovanie vášho mozgu a na vaše celkové zdravie, okrem 100% celozrnných, ktoré sú bohaté na vlákninu a chránia pre stárnutím. Ak budete pravidelne konzumovať bielu múku, riskujete, že vaše telo bude stárnuť rýchlejšie a tiež vám môže slabnúť pamäť. Uprednostňujte konzumáciu celozrnného chleba!

8. Technologicky spracované bielkoviny

Bielkoviny sú stavebné prvky svalov a sú veľmi dôležité pre správne fungovanie vášho tela. Mäso je najbohatší zdroj bielkovín, ale vyhýbajte sa spracovaným bielkovinám ako sú hot-dogy, salámy, párky a pod. Na rozdiel od prírodných bielkovín, ktoré pomáhajú vášmu telu chrániť nervový systém, spracovávané bielkoviny majú opačný účinok. Zdrojmi kvalitných bielkovín sú napríklad ryby (osobitne tuniak a losos), mliečne výrobky, orechy a semienka.

9. Vyhýbajte sa nasýteným tukom

Nasýtené tuky zapríčiňujú množstvo problémov, od problémov so srdcom po zvýšený cholesterol a obezitu. Sú škodlivé aj pre váš mozog, spomaľujú jeho fungovanie, ovplyvňujú vaše reflexy, kvalitu reakcie vášho mozgu a v konečnom dôsledku zvyšujú riziko mozgovej mŕtvice! Nasýtené tuky sú najmä v živočíšnych produktoch, prerastenom hovädzom, bravčovom či jahňacom mäse, plnotučnom mlieku, syroch a masle.

10. Umelé sladidlá

Keď sa ľudia pokúšajú schudnúť myslia si, že sa im to rýchlejšie podarí, keď jednoducho nahradia cukor umelým sladidlom. Je pravda, že umelé sladidlá obsahujú menej kalórií, ale môžu urobiť viac škody ako úžitku! Ak užívate dlhšie obdobie umelé sladidlá môžete si s tým spôsobiť poškodenie mozgu a narušiť vaše poznávacie schopnosti, najmä ak ich užívate vo väčšom množstve.

11. Nikotín

Napriek tomu, že nikotín nie je potravinový produkt, môže spôsobiť vážne poškodenie mozgu obmedzením prietoku krvi do tohto dôležitého orgánu, spolu s pravidelným tokom glukózy a kyslíka. Nikotín spôsobuje nielen predčasné starnutie, zápach z úst a predstavuje zvýšené riziko rakoviny pľúc, ale taktiež vplýva na stiahnutie kapilár, drobných krvných cievok, ktoré hrajú kľúčovú úlohu pre vaše mozgové funkcie.

 

Radšej ako tieto škodlivé potraviny preferujte dobrú domácu stravu, ako napríklad poctivá šošovicová polievka alebo chutné slovenksé bryndzové halušky.

Zdroj: www.fitnea.com



Vyhľadaj lekáreň
Zadajte mesto, ulicu alebo miesto kde chcete vyhľadávať Partner lekáreň

To Top